“Întrucât unele persoane au reticenţe faţă de paşapoartele biometrice, Sfântul Sinod va interveni pe lângă instituţiile Statului Român (Preşedinţie, Parlament, Guvern) cu solicitarea de a se adopta măsurile necesare pentru modificarea şi completarea legislaţiei în vigoare prin extinderea prevederilor referitoare la cazuri de urgenţă (paşaport temporar) şi la cazuri când, din motive de conştiinţă sau religioase, persoana nu doreşte paşaport electronic care include date biometrice”.

Aceasta este esenţa hotărârii 638/2009 a Sfântului Sinod al BOR, una foarte echilibrată, care nu alimentează panica apocaliptică, dar apără, aşa cum se cuvenea, libertatea de conştiinţă.

Acum, că acest nod gordian a fost tranşat şi forul cel mai îndreptăţit să ia atitudine a făcut-o, sunt de tras câteva concluzii:

- aceasta este una dintre cele mai interesante probleme publice din ultimii ani în care stânga şi dreapta (cele clasice, ideologice) ar fi trebuit să-şi dea mâna, dar n-au făcut-o;

- cu toate că Biserica şi ONG-urile progresiste (care susţin că apără drepturile cetăţeneşti) ar fi avut interese comune în această chestiune, alianţa nu s-a produs, ceea ce ne arată că, uneori, mijloacele sunt mai presus decât scopurile;

- ziariştii care au tratat tendenţios subiectul, trimiţând în derizoriu credinţa unor oameni pe motive de “obscurantism”, au dovedit că nu reuşesc să se detaşeze de propriile umori anticlericale şi să le prezinte cititorilor doar argumentele pro şi contra;

- nu statul laic a fost apărat de “formatorii de opinie”, ci propriile temeri că s-ar putea să se înşele;

- în ceea ce priveşte BOR, acest caz constituie un exemplu pentru modul pozitiv în care laicatul poate determina o dezbatere în Sinod, cu alte cuvinte există disponibilitate pentru a “apleca urechea”.

NOTĂ. Comunicatul de presă al Patriarhiei care conţine hotărârea 638/2009 poate fi citit aici.